کاردرمانی
کاردرمانی یکی از شاخه های توانبخشی است که بر روی ابعاد مختلف جسمی و روانی بیماران کار می کند. این درمان در واقع حوزه ای میان رشته ای است که از علوم مختلف نظیر روانشناسی، فیزیولوژی و آناتومی برای بهبود عملکرد بیماران بهره می برد.
هدف کار درمانی
هدف اصلی کاردرمانی افزایش کارآمدی فرد در زندگی و رسیدن به استقلال در انجام امور است. به طوری که پس از پایان جلسات بتواند به تنهایی کارهای مربوط به خود را انجام دهد. این هدف نیازمند تلاش های تخصصی گروهی است و با کمک سایر اعضای تیم توانبخشی شامل پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و…، فیزیوتراپیست، گفتاردرمانگر، روانشناس، بینایی سنج، شنوایی سنج و … انجام می شود.
در طول کاردرمانی، یک مشاور آموزشدیده، فرد را در تطبیق با معلولیت ها و رسیدن به حداکثر سطح عملکرد راهنمایی میکند. کاردرمانگران تواناییهای عملکردی فیزیکی و محدودیتها، سطوح عملکرد شناختی (یعنی استدلال و مهارت پردازش)، نیازها و تمایلات احساسی، و توانایی و تمایل به سازگاری و جبران را در نظر میگیرند. کاردرمانی نوعی مداخله درمانی است. هدف از درمان این است که اطمینان حاصل شود که فرد به بالاترین سطح عملکرد عملکردی درون خانه، مدرسه، محیط عمومی و کار خود دست مییابد. کاردرمانی از فرایندهای انطباقی برای آموزش دادن به بیماران و کودکان برای انجام وظایف مورد نیاز در روال عادی یک روز استفاده میکند.
کاردرمانی در درمان و توانبخشی چه اختلالاتی تجویز می شود؟
.بيماريهای نورولوژیک نظير سكته مغزی، ضربه مغزی، ضايعه نخاعی، ماليتپل اسكلروزيس (MS)، پاركينسون، ALS و …
.فلج مغزی كودكان (CP) و هرگونه اختلالات رشدی-تکاملی کودکان
.بيماری ها و اختلالات ذهنی كودكان مثل بيش فعالی و اختلال توجه و تمرکز، اوتيسم، عقب ماندگی های ذهنی، سندرم داون و اختلالات يادگيری كودكان
.بيماريهای ارتوپديك نظير شكستگی ها، پارگي تاندون عضلات و رباطهای مفصلی و عوارض ناشی از این آسیب ها
.بيماريهای اعصاب و روان نظير اسكيزوفرنیا، افراد نوروتيك، اختلال شخصيت، فوبيا ، PTSD و …
.بيماری های مرتبط با حوزه ی سالمندی نظير آلزايمر، دمانس و …
.زمينه هاي مرتبط با صنعت نظيرسلامت كاركنان و كارگران و كارمندان حين انجام كار
وظایف روزمره ای که کاردرمانگران بر روی آن تمرکز میکنند، عبارتند از:
خانه: ۱٫ غذا خوردن ۲٫ لباس پوشیدن ۳٫ نظافت شخصی ۴٫ مسواک زدن دندانها ۵٫ حمام کردن ۶٫ نوشتن ۷٫ گرفتن اشیا ۸٫ بازی ۹٫ استفاده از یک کامپیوتر ۱۰٫ استفاده از یک تلفن ۱۱٫ تعامل با خانواده و مراقبین ۱۲٫ آماده کردن غذا ۱۳٫ خانهداری ۱۴٫ استفاده از تجهیزات و فنآوریهای کمکی
مدرسه: ۱٫ باز کردن درها ۲٫ نشستن پشت میز یا صندلی ۳٫ نوشتن ۴٫ سفر با اتوبوس و وسایل نقلیه ۵٫ باز کردن کمد ۶٫ استفاده از کتاب و لوازم خواندن ۷٫ اجتناب یا غلبه بر موانع فیزیکی ۸٫ تعامل با معلمهاو همسالان ۹٫ شرکت در فعالیتهای مدرسه ۱۰٫ انجام تکالیف
محیط کار: ۱٫ استفاده از تلفن ۲٫ استفاده از ابزار مربوط به مشاغل خاص ۳٫ استفاده از کامپیوترها ۴٫ مهارتهای بین فردی ۵٫ مهارتهای شغلی جامعه: ۶٫ حضور و استفاده از فضاهای عمومی ۷٫ استفاده از حمل و نقل عمومی ۸٫ رانندگی • خرید ۹٫ تعامل با پرسنل خدماتی ۱۰٫ شناسایی و استفاده از منابع مبتنی بر جامعه
کار درمانگرهای مرکز
جلال سعیدی
Position: کارشناس کاردرمانی
Categories: کاردرمانگرها, همکاران نشاط
کارشناس کاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران
دارای ده سال سابقه کار بالینی
حیطه های کاری:
درمان وتوانبخشی مشکلات نورولوژی سکته،پارکینسون، ام اس و….
بیماریهای ارتوپدی و توانبخشی بعد از جراحی تاندون، عصب و…
ناهنجاریهای کودکان مانند فلج مغزی بیماریهای ژنتیکی، متابولیکی و…
ناهنجاری های ستون فقرات کایفوز(قوزکمر)،لوردوز(گودی کمر)و….
میلاد سالاری
Position: کارشناس کاردرمانی
Categories: کاردرمانگرها, همکاران نشاط
کار درمانگر
مدرکم لیسانسه ۶ ساله توی بیمارستان امام حسین مشغولم و یک سال هم بیمارستان امام علی بودم و تقریباً ۴ سالم با مرکز نشاط همکاری میکردم که دوران سربازی نتونستم همکاری کنم
حیطه نورولوژی و اطفال کار میکنم
البته تو بیمارستان بخش روان مشغولم