گفتاردرمانی
گفتار درمانی یکی از شاخه های توانبخشی می باشد که به آسیب شناسی ودرمان اختلالات مربوط به گفتار و زبان می پردازد. در واقع گفتار و زبان بخش بسیار مهمی از ارتباط برقرار کردن با دیگران است.
گفتار درمانگر کیست؟
گفتاردرمانگر کسی است که به ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات مرتبط با گفتار و زبان و بلع می پردازد. در واقع گفتاردرمان، ارتباط درمانگر است. بخشی از ارتباط، صحبت کردن است. ما می توانیم با خواندن و نوشتن، زبان بدن، حالات چهره ای و حتی با تماس چشمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.
گفتار درمانگر با توجه به مشکل مراجعه کننده می تواند با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال، متخصص گوش و حلق و بینی، روانپزشک، روانشناس، شنوایی شناس، کاردرمانگر ذهنی و جسمی، فیزیوتراپیست، معلم مدرسه (برای کودکانی که به مدرسه می روند)، و پرستار (درصورت حضور در بیمارستان) در ارتباط باشد و درمانی چندجانبه برای تاثیرپذیری هرچه بیشتر ارائه کند. همچنین در بسیاری از موارد علاوه بر درمان مستقیم بیماری فرد، به اصلاح و بهبود محیط زندگی فرد می پردازد تا شرایط مساعدتری برای بهبود فرد به وجود بیاید. به طور مثال کودکی که دارای لکنت است با مشاوراتی که به مادر و معلم مدرسه ی او داده می شود می توان شرایط بهتری برای درمان سریعتر لکنت به وجود آورد.
گفتاردرمانی در درمان و توانبخشی چه اختلالاتی تجویز می شود؟
لکنت
مشکلات تلفظی
اوتیسم
افراد کم توان ذهنی
کودکان با تاخیر در گفتار و زبان
کودکان دارای بیش فعالی
مشکل در خواندن و نوشتن
اختلالات گفتار و بلع بعد از سکته مغزی، تومور مغزی، ضربه مغزی، دمانس، MS، پارکینسون، ALS
افراد دارای مشکلات شنوایی
افراد دارای شکاف کام و لب
افراد دارای اختلالات صوتی (مثل صدای خش دار و گرفته)
افراد دچار سرطان حنجره، زبان یا گردن
اختلالات مکیدن و بلع شیر در نوزادان نارس
سندرم داون
گفتاردرمانی در بهبود اختلالات طیف اوتیسم
گفتاردرمانی اوتیسم یکی از راهکارهای اصلی در توانبخشی کودکان مبتلا به این اختلال است که با هدف بهبود وضعیت گفتاری و ارتباطی در این افراد ارائه می شود. اوتیسم سبب ایجاد اختلال در ارتباطات کلامی و غیر کلامی و تعاملات اجتماعی همچون قرار گیری در جمع دوستان، بازی کردن و … می شود. مشکلات گفتاری و ناتوانی در درک معنای جملات یکی از مشکلات این کودکان است که با راهکارهای گفتاردرمانی قابل بهبود است. الگوهای گفتاری نادرست در این کودکان موجب افزایش فاصله آنها از گروه همسالان می شود و مشکلاتی همچون اختلالات یادگیری، انزوا و گوشه گیری با این الگوهای غلط تشدید می شوند. گفتاردرمانی نقش بسیار مهمی در ارزیابی، تشخیص، درمان و تقویت رشد مهارت ارتباط اجتماعی و افزایش کیفیت زندگی کودکان مبتلا به این اختلال دارد.
گفتاردرمانی در توانبخشی اختلالات بلع علائم
اختلال بلع معمولاً شامل سرفههای مکرر حین غذا خوردن یا بعد از غذا خوردن، احساس گیر کردن غذا در گلو و احساس خفگی، باقی ماندن غذا در حفره دهان، بالا رفتن دمای بدن و احساس گر گرفتگی بعد از غذا خوردن، عفونتهای مکرر ریه و اجتناب از خوردن برخی مواد خاص است. در بعضی از بیماریها فرد به این عارضه دچار می شود و در یکی از مراحل غذا خوردن دچار مشکل میشود. اگر مشکل در ناحیه دهانی و حلقی باشد آسیب شناس گفتار و زبان با ارائه برنامه های آموزشی و تمرین های لازم به فرد کمک میکند با مشکلات کمتری غذا بخورد.