طب سوزنی

طب سوزنی روشی سنتی برای درمان برخی بیماریهاست که در آن با سوزن های مخصوص و باریکی، نواحی خاصی از بدن تحریک شده و سبب بهبود علایم برخی بیماری ها می شود. منشا این نوع از درمان به چین باستان بر می گردد اما امروزه با توجه به اثرات اثبات شده این روش درمانی در تسکین علایم برخی بیمار ی ها از جمله کمردرد، درد شانه، آرتروز، سردرد، یبوست و درد معده در برخی مراکز دانشگاهی مدرن نیز به علاقمندان این نوع طب آموزش داده می شود.

 سوزن های استفاده در طب سوزنی بسیار باریک و صیقلی می باشند و غالبا دردی بیش از گزش یک پشه ایجاد نمی کنند. همکاران متخصص طب سوزنی در کلینیک نشاط فردیس کرج که کلیه آموزش های این دوره ها را در کشورهای آمریکا و اروپا در مراکز دانشگاهی دیده اند، آماده ارایه خدمت به بیماران محترم می باشند. توجه داشته باشید که طب سوزنی جز درمان های مکمل بوده و غالبا جایگزین مصرف دارو، فیزیوتراپی و ورزش نمی باشد و در بیماری های تهدید کننده حیات به تنهایی جایگزین مناسبی برای درمان نمی باشد.

از جمله مواردی که اثرات طب سوزنی در کنترل علایم بیماری ها اثبات شده است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کمردرد های حاد و مزمن: استفاده از طب سوزنی در کنترل درد کمر درد های حاد و مزمن که منشا مکانیکی داشته در کنار ورزش و فیزیوتراپی می تواند اثرات معجزه آسایی از حس بهبودی در بیمار ایجاد نماید. طب سوزنی با کمک به کاهش اسپاسم عضلات از یک طرف و تغییراتی که در مسیرهای هدایت درد ایجاد می کند می تواند سبب کاهش علایم بیمار شود. حتی در بیماران دچار پارگی های دیسک کمر و سیاتیک نیز با توجه به این که بخشی از علایم بیمار از اسپاسم عضلانی منشا می گسرد، طب سوزنی می تواند به کاهش علایم بیماری کمک نماید.

  • سردرد های میگرنی و تنشی: این نوع سردردها نیز غالبا پاسخ مناسبی به درمان طب سوزنی می دهند. طب سوزنی با کاهش تنش عضلات سبب کاهش درد بیمار می گردد.

  • اضطراب و استرس : اثر طب سوزنی بر اختلالات خلقی اثبات گشته است. این روش در کنار سایر روش های درمان استرس و اضطراب می تواند کمک کننده باشد.

  • اشتها: طب سوزنی هم در مهار و هم در تحریک اشتها نقش دارد.

  • سایر علل درد های مزمن سیستم اسکلتی و عضلاتی: طب سوزنی در سایر علل دردهای سیستم اسکلتی و عضلانی از جمله آرتروز، گرفتگی های عضلانی، میوفاسیال باند و … نقش درمانی داشته و در کنترل علایم کننده است.

  • ترک سیگار: طب سوزنی روشی موثر برای کسانی است که تصمیم به ترک سیگار گرفته اند می باشد. در این روش با تحریک نواحی خاصی از بدن تمایل به مصرف سیگار کاهش یافته و لذت مصرف سیگار را از بین می برد. جهت ترک سیگار نیز هم اکنون می توانید با همکاران ما در کلینیک نشاط کرج تماس حاصل نمایید.

عوارض طب سوزنی: استفاده از طب سوزنی اگر توسط متخصصین دوره دیده و دانشگاهی که به آناتومی بدن و محل عروق و اعصاب حیاتی آشنایی دارند، صورت پذیرد، غالبا با عارضه خاصی همراه نخواهد بود و روشی بسیار ایمن و بی خطر می باشد. گزارش های فراوانی از افرادی نا آشنا که اقدام به طب سوزنی نموده اند مشاهده می شود که سبب آسیب به ارگان های حیاتی در بدن گشته و مشکلات فراوانی را برای بیماران ایجاد نموده است.

همکاران متخصص طب سوزنس کلینیک نشاط در کرج که دوره های آکادمیک خود را در دانشگاه  south baylo university که بزرگترین دانشگاه طب شرقی‌ در آمریکا است و درلوس آنجلس به پایان رسانده اند .